We bespraken de acties om de snelheidslimiet op de Groenezoom te verlagen tot 30 km/u eind augustus. Namen werden verzameld voor een pleidooi samen met mensen van Vreewijk. Dit pleidooi werd op 14 januari gepresenteerd aan het stadsbestuur, samen met een frisse stadsbewoner, de Vreewijk Wijkraad, en de aldermobiliteit van de gemeente Rotterdam.
Een essentiële weg, maar het is niet veilig genoeg.
Groenezoom is een belangrijke straat in Rotterdam-Zuid en dient een belangrijk doel voor de stad Vreewijk. Elke dag nemen ouders hun kinderen mee naar school, doen ze boodschappen in de omgeving, en fietsers, bussen en fietsers delen dezelfde straat. Ondanks deze gemengde klanten functie, de top snelheid is ook 50 km/h. Burgers en de Fietsersbond voelen zich ongemakkelijk en onwaardig voor het karakter van de straat.
Er werden stappen gezet om een veiligere en leefbarere weg te creëren. Er werd aandacht besteed aan de klacht met flyers en posters, zelfs in de regen. De stad is direct gericht om het tarief op de Groenezoom te verlagen tot 30 km/u, in lijn met andere nabijgelegen straten. Een maximumsnelheid van 30 km/h verbetert de verkeersveiligheid en de praktijk. Kinderen kunnen veilig en onafhankelijk patroon naar school, en de buurt geluidsniveau wordt verminderd.
Onzekerheid tijdens de spits van de universiteit
Het werd duidelijk hoe gevaarlijk het huidige scenario is tijdens de schooltijd. Kinderen kruisen, fietsers en bussen delen dezelfde smalle rijstrook, terwijl auto’s vaak zeer snel reizen. Inwoners van de gemeenschap maakten hun angsten duidelijk. Ze rijden als gekken beneden, een ouder merkte op een opvallende manier. Een huurder die 25 jaar in de Groenezoom heeft gewoond beweerde dat het verkeer de afgelopen jaren is toegenomen en dat het riskanter is geworden.
Deze zorgen werden eveneens in de media herhaald. Een moeder verklaarde in het van 3 september dat het illegaal is, vooral rond de schooldag, en dat een hoogste snelheid van 30 km/h dan nodig is.
Overdrachtsklacht
Leden van de lokale en regionale Fietsersbond, samen met de gemeenteraad en de inwoners van Vreewijk, kwamen samen om tijdens de overdracht de petities voor wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer en gemeenteraadsleden te ondertekenen.
Leon Erkelens, de voormalige voorzitter van de Fietsersbond Rotterdam en een inwoner van het gebied Vreewijk, sprak nu eerder die dag met Radio Rijnmond waarin hij het belang benadrukte van het verminderen van snelheid voor veiligheid in Vreewijk.
Foto: Digidane, Handover Petitie in het stadhuis
spreken bij een raadsvergadering
Tijdens de raadsvergadering”Mobility, Haven, Economy, and Climate Change,” spraken vertegenwoordigers van de Fietsersbond en de Vreewijkse gemeenteraad na de petitie. Zij voerden aan dat de beperkte behoeften van het openbaar vervoersysteem en de nooddiensten zwaarder wegen dan de zorgen van de burgers en de schoolkinderen.
Bekijk de plannen van de volgende bijeenkomst.